Když neradi uklízíte aneb zkuste to s Marií Kondo I

Ne pro všechny je uklízení tím pravým koníčkem. Stále hezky uspořádané věci a čisto by chtěl mít každý, ale někdy je těžké pořádek udržet a ne vždy se člověku chce čistit, opečovávat, vytírat, luxovat, skládat a vracet věci tam, kam patří.  Doporučovaných postupů, jak byt uklízet, je mnoho, ovšem velká část z nich vás bude pobízet k nákupu zaručených pomůcek a čističů, které stejně bez vaší velké spolupráce nebudou fungovat a nesplní vaše očekávání. Zkuste tedy metodu, u které nebudete potřebovat vynaložit žádné finance navíc, pouze na počátku věnujete vlastní čas, píli a značné odhodlání. Výsledek je však vidět a vydaná energie se vám bohatě vrátí.

Vzhled bydlení a úklid souvisí s životním stylem

Chcete-li docílit opravdu uklizeného pokoje a bytu nastálo, musíte se připravit a začít důkladně a od základů. Na úklid si vyhraďte dostatek času a nenechte se od něj rušit partnerem, dětmi nebo přáteli. Zakupte dostatek úklidových pytlů, připravte si kbelík, hadry a úklidové přípravky na vytření skříní a polic a popřípadě krabice a děliče do zásuvek. A pokud u vás klasické metody třídění a úklidu nezafungovaly, zkuste to s Marií Kondo a její metodou KonMari. Důkladný úklid vašeho obydlí bude znamenat i úklid vaší mysli a duše – a měl by vycházet z vašeho stylu života.

Čím je přístup Marie Kondo k úklidu jiný

Že se Marie Kondo i její příběh o vytvoření účinné metody úklidu staly světoznámými, to není žádná novinka. Podrobný popis, jak na to a ukázky ukládání a skládání věcí najdete nejen v její knize, ale i v mnoha volně přístupných videích na Youtube nebo inspiracích na Instagramu. Úspěšní však budete jedině tehdy, když k úklidu přistoupíte stejně jako autorka metody – komplexně. Základem KonMari je totiž likvidace věcí a správné uložení zbývajících. Zaměřuje se hlavně na pokoje, které obýváte, zde se nebudeme zabývat kuchyní, předsíní, koupelnou a dalším pomocnými místnostmi, kde bývá úklid podle dispozicí místností značně specifický. Samozřejmě si musíte ponechat věci, které jsou nezbytné, ale nad ostatními je potřeba se zamyslet a vytřídit je opravdu důkladně.

Jak tedy postupovat:? Začněte oblečením

Začněte u oblečení. Vykliďte všechno na jednu hromadu a pak berte jednotlivé věci do ruky a položte si otázku, zda se jedná o věc, která vás těší a přináší vám kladné pocity. Jestliže si odpovíte ne, putuje věc do odpadkových pytlů (k vyhození nebo darování, případně bazarovému prodeji), zbylé kusy pak odpovídajícím způsobem uložíte. Tímto způsobem vám zůstanou opravdu jen ty věci, které ke své spokojenosti potřebujete a nebudete zbytečně plýtvat časem na úklid a údržbu něčeho, co nepoužíváte a nepotřebujete, pouze skladujete. Skládáte a ukládáte podle návodů KonMari, vše, co se nevěší, je uloženo vertikálně, nikoli horizontálně. Věci na věšení se třídí a řadí podle kategorií – oblečení jde podle velikostí zleva doprava, těžší a tmavé kusy jsou na začátku. Šatník se odlehčí a provzdušní.

Po oblečení přijdou na řadu knihy

Stejný postup následuje u knih- vše na jednu hromadu, otřít, očistit. Pak vytřídit knihy, které již nepřinášejí radost nebo se nepoužívají – a přistupovat poctivě, bez sentimentu. Ponechat si opravdu jen ty knihy, ke kterým se budete vracet a zbytek dát do antikvariátu nebo věnovat. Rozlučte se i s knihami, které si možná jednou přečtete nebo z kterých se vám líbí jen určité části – vždyť existují veřejné knihovny a mnoho knih je dostupných na internetu. Zbytek knih pak rozdělte do kategorií – obecná kategorie je čtení pro potěšení, praktická část jsou příručky, odborné knihy a podobně, další kategorii tvoří knihy s vizuálními vjemy a jako poslední časopisy. Vnitřní členění každé kategorie pak záleží na vás a vašich potřebách.

Papíry a dokumenty třiďte obezřetně

Vytřídit všemožné papíry a dokumenty rozhodně není ani zábava, ani legrace. Pokud se rozhodnete s papíry důkladně zatočit, třiďte do tří kategorií – složka dokumentů a papírů, které právě nyní používáte nebo musíte vyřídit, složku dokumentů, které je nutno nějaký čas uchovat (záruční listy, dočasné smlouvy apod.) a složku dokumentace, kterou je nutné uchovávat stále. Jen pozor na to, abyste se neunáhlili a nevyhodili i papír, který jednou budete nutně potřebovat a pracně hledat – zde se uvažování a zvážení potřebnosti skutečně vyplatí.

Příspěvek byl publikován v rubrice Interiér. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář